torstai 17. tammikuuta 2013

viidakon uusi apina :)

Olen Mira, ensimmäisen vuoden vaatetusalan artesaani opiskelija. Aloitin asiakaspalvelun ja myyntityön työssäoppimisen (TOP jakso) OmniaShopissa maanantaina 14.tammikuuta. Jakso kestää maaliskuun loppupuolille asti. Viidakkoon on siis saapunut uusi apina :)
Alkuviikko sujahti ohi nopeasti. Alkujännitystä helpotti se, että mukana touhussa olivat aikuisopiston vaatetusalan opiskelija Suvi ja opettajapuolelta (kehittämistehtävissä) Jani. En siis ollut ainoa osaamaton.

Käsitykseni Omnian laaja-alaisuudesta ja monimuotoisuudesta selvisi vasta Katin (OmniaShopin myymälänhoitaja) kierrätettyä meitä tiloissa, joissa opiskelijat eivätkäy käy. InnoOmnian tilat ja toiminta, Luoviva-yritysviritin, Hyvinvointikeidas Aurinkokiven tilat ja Ravintola Henricus... Mahtavaa!

Turvallisuusohjeet käytiin tietysti myös läpi. Maanantaina kun myymälä oli muutenkin suljettu, oli hyvää aikaa tutustua tuotteisiin ja yrityksiin rauhassa. Tietää sitten jotain, kun joutuu asiakkaita neuvomaan...
Itseasiassa yrittäjäpuoli kiinnostaa minua kovasti, koska mietin hiukan oman yrityksen perustamista kunhan nyt ensin valmistun puolentoistavuoden kuluttua. Yrittäjyys ei kai varsinaisesti kuulu tähän tutkinnon osaan, mutta yrittäkääs estää minua oppimasta tässä aiakaspalvelun sivussa :)

Kassajärjestelmä jännitti aikas kovasti. Rahan kanssa olen hiukan varovainen, ja varsinkin muiden ihmisten rahojen kanssa. Samaten tuo tekniikkapuoli ei ole kovin lähellä sydäntäni. Mutta hyvin selvittiin, mitään peruuttamatonta en onnistunut tekemään, enkä kunnolla edes pelästynyt missään vaiheessa. Kati on apuna ja tukena koko ajan tarvittaessa, ja osoittaa samalla luottamusta hyvin rauhoittavalla tavalla. Kaiken kaikkiaan ilman traumoja selvisin, kassajärjestelmä ei käynyt kimppuuni (mitä nyt yöllä yritti vähän uniini luikerrella) enkä minä saanut sitä vahingossa rikottua. Tästä on hyvä jatkaa :)

Asiakkaiden kohtaaminen oli toinen jännityksen paikka. Asiakkaan huomatuksi osoittaminen ja tervetulleeksi toivottaminen ei ole vaikeaa, mutta sen päätteeleminen kuinka tiiviisti huomiota asiakas haluaa tai tarvitsee, onkin jo haastavampaa. Jotkut asiakkaat kun tarvitsevat tilaa ja rauhaa, ja toiset taas neuvoja ja huomiota.

Odotan jo ensiviikkoa mielenkiinnolla. Vieläkin hiukan jännittää, mutta paljon vähemmän kuin viime maanantaina :)

-Mira-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti